Khamis, 21 April 2011 By: Abdul Hadi

MAHASISWA peminta sedekah



kadang2 aku pon rasa pelik bila tengok kawan2 aku kat sini, tahu masalah pelajar2 kat sini, tahu belajar medic tu susah, tahu kawan2 depa serabut sebab keja banyak, tahu bila balik msia nnti x boleh mandom, kena la proaktif sikit, sebab semua benda sekarang nak orang yang terBAEK saja, tahu apa masalah diri masing2,

tapi,

dok malas macam tu la jugak, minta tolong sikit x leh, tengok kawan busy gila boleh dok layan MAHARAJA LAWAK lagi, kesian kat kawan yang sibuk buat KERJA tuk depa tapi x penah terpikir pon nak tolong( dok reja kesian ja la...), DLL...

sampai bila kita nak jadi macam ni, kita ni kena la sedar sikit, sekarang ni...
aku SEORANG MAHASISWA,
aku adalah bakal pelapis PIMPINAN NEGARA,
bakal jadi ICON kepada ISLAM,
akulah orang yang akan ubah hidup umat ISLAM kat msia
DLL....

semua orang nak benda yang terbaek dalam hidup masing2, tapi semua orang x mau bagi sesuatu untuk tengok orang lain, kawan2 dia juga dapat apa yang terbaek tuk diri depa, busy sangat ka kita ni sampai orang mintak tolong sikit pon dah nak berkira...

bila dekat exam semua masuk dalam gua masing2, buat hal masing2, dah x cakna dah apa yang jadi kat luar, pakat2 semua fikir macammana aku nak dapat mumtaz, macammana aku nak dapat mumtaz,,

tup2... result kuar x dapat2 mumtaz jugak....

nak tau x kenapa tuhan x bagi kat kita semua mumtaz,
sebab kita ni selfish,
xpenah nak doa bagila KAMI semua mumtaz,
masing2 nak dapat cemerlang sendiri,
nampak kawan malas belajar x tegur,
tengok kawan x pegi klas biar,

langung x rasa sensitiviti kat kawan dia sendiri....

bila result dah klua, dengki bila tengok member boleh dapat lebih dari kita....haaaa

ni la penyakit kita semua...mmg susah la tuhan nak bagi 100% mumtaz kat kita semua selagi kita x ubah perangai pelik kita ni...

satu lagi, hampa semua ni x tengok ka exco2 tu buat keja, letih lesu buat kerja kat hampa semua, tapi bila depa nak mintak tolong kat hampa sikit macam2 alasan hampa bagi,,, last2 semua kerja2 tuk unit dia, dia kena buat sendiri...

pastu pandai pulak time nak mesyuarat agung nanti bangkitkan isu,
"sayer nak tanyer la kepada exco2 ni semua, kenaper yer kebanyakan adhoc2 program kamu dari kalangan orang yang sama?"

mai sini aku nak bagi jawapan kat hang yang pelik ni.... jawapan saya adalah sebab HANG MALAS... SELFISH,,, x nampak kesalahan sendiri,,, semua benda nak tuding kat batang hidung orang lain... tapi nak semua benda perfect, dalam keadaan kita langsung x menyumbang pada kePERFECTan kerja tersebut....

tolongla bangun MAHASISWA-MAHASISWA bumi MESIR ni... jangan dok kena ulit ngn mimpi ngeri hampa tu lagi... jadilah orang yang PROAKTIF dan mampu berfikir sebab kita semua adalah AJEN PERUBAH yang akan mengubah pandangan masyarakat pada ISLAM....

RASAKAN NIKMAT HIDUP PADA MEMBERI

...melayari dakwah melalui tarbiyyah...

1 comments:

disiniku mencari sinar berkata...

terbaek...btul nta kata hadi...ana sgt2 stuju dgn nta...nie pndapt pribadi ana,mungkin ia btul mgkin tidak..cukup bnyak perbezaan antra sikap kita Mahasiswa mesir jika nk dibndingkn dgn mereka diMalaysia..

bukan ana nk bndingkn kte dgn mereka, cume ingin kita belajar dri mereka pd masa sma mereka jugak belajar dari kita.

antara sikap paling ketara yg ana nampak. Kta disini masih dibuai angan2..konon ckp psl perjuangan mahasiswa, tpi kita tidk pernah menyelami erti perjuangan mahasiswa..btul nta ckp kita masih sempt layan MAHARAJA LAWAK!..klu di Malysia..hari2 mereka adlah lapangan latihan seblum mereka kluar dri kampus..mereka sibuk dgn prgram2..ke hulu ke hilir..ke utara ke selatan..hingga ad antra mereka kdg2 xsmpt jamah nasi dlm 1 hari, trtido ats moto time nk ke tmpt prgram dll..mungkin kita ble bg alsan, waqi' disini laen dgn malysia, tpi jgn smpai kita mandom..smpai lihat shbat2 penat bekrja kita hnya mampu kesian...cukup2 tidak patut...

kita kena igt walaupun skrang kita di Mesir..tpi lapangan sebenar kita adlah malaysia..yg mana waqi' tlalu berbeza dgn mesir..disna menuntut pngorbanan dan kesabaran yg tggi utk kita hadapi ancaman2 yg ada...smada kluarga, akademik, pihak universiti, bahkn ad yg mendpt ancman drip polis sndri...sekadar pandangan ana yg dhoif ini utk dikongsi kp shabat2 pembaca..sbrang kekasaran mohon seribu kemaafan..wallahhua'lam

Catat Ulasan

Khamis, 21 April 2011

MAHASISWA peminta sedekah



kadang2 aku pon rasa pelik bila tengok kawan2 aku kat sini, tahu masalah pelajar2 kat sini, tahu belajar medic tu susah, tahu kawan2 depa serabut sebab keja banyak, tahu bila balik msia nnti x boleh mandom, kena la proaktif sikit, sebab semua benda sekarang nak orang yang terBAEK saja, tahu apa masalah diri masing2,

tapi,

dok malas macam tu la jugak, minta tolong sikit x leh, tengok kawan busy gila boleh dok layan MAHARAJA LAWAK lagi, kesian kat kawan yang sibuk buat KERJA tuk depa tapi x penah terpikir pon nak tolong( dok reja kesian ja la...), DLL...

sampai bila kita nak jadi macam ni, kita ni kena la sedar sikit, sekarang ni...
aku SEORANG MAHASISWA,
aku adalah bakal pelapis PIMPINAN NEGARA,
bakal jadi ICON kepada ISLAM,
akulah orang yang akan ubah hidup umat ISLAM kat msia
DLL....

semua orang nak benda yang terbaek dalam hidup masing2, tapi semua orang x mau bagi sesuatu untuk tengok orang lain, kawan2 dia juga dapat apa yang terbaek tuk diri depa, busy sangat ka kita ni sampai orang mintak tolong sikit pon dah nak berkira...

bila dekat exam semua masuk dalam gua masing2, buat hal masing2, dah x cakna dah apa yang jadi kat luar, pakat2 semua fikir macammana aku nak dapat mumtaz, macammana aku nak dapat mumtaz,,

tup2... result kuar x dapat2 mumtaz jugak....

nak tau x kenapa tuhan x bagi kat kita semua mumtaz,
sebab kita ni selfish,
xpenah nak doa bagila KAMI semua mumtaz,
masing2 nak dapat cemerlang sendiri,
nampak kawan malas belajar x tegur,
tengok kawan x pegi klas biar,

langung x rasa sensitiviti kat kawan dia sendiri....

bila result dah klua, dengki bila tengok member boleh dapat lebih dari kita....haaaa

ni la penyakit kita semua...mmg susah la tuhan nak bagi 100% mumtaz kat kita semua selagi kita x ubah perangai pelik kita ni...

satu lagi, hampa semua ni x tengok ka exco2 tu buat keja, letih lesu buat kerja kat hampa semua, tapi bila depa nak mintak tolong kat hampa sikit macam2 alasan hampa bagi,,, last2 semua kerja2 tuk unit dia, dia kena buat sendiri...

pastu pandai pulak time nak mesyuarat agung nanti bangkitkan isu,
"sayer nak tanyer la kepada exco2 ni semua, kenaper yer kebanyakan adhoc2 program kamu dari kalangan orang yang sama?"

mai sini aku nak bagi jawapan kat hang yang pelik ni.... jawapan saya adalah sebab HANG MALAS... SELFISH,,, x nampak kesalahan sendiri,,, semua benda nak tuding kat batang hidung orang lain... tapi nak semua benda perfect, dalam keadaan kita langsung x menyumbang pada kePERFECTan kerja tersebut....

tolongla bangun MAHASISWA-MAHASISWA bumi MESIR ni... jangan dok kena ulit ngn mimpi ngeri hampa tu lagi... jadilah orang yang PROAKTIF dan mampu berfikir sebab kita semua adalah AJEN PERUBAH yang akan mengubah pandangan masyarakat pada ISLAM....

RASAKAN NIKMAT HIDUP PADA MEMBERI

...melayari dakwah melalui tarbiyyah...

1 ulasan:

  1. terbaek...btul nta kata hadi...ana sgt2 stuju dgn nta...nie pndapt pribadi ana,mungkin ia btul mgkin tidak..cukup bnyak perbezaan antra sikap kita Mahasiswa mesir jika nk dibndingkn dgn mereka diMalaysia..

    bukan ana nk bndingkn kte dgn mereka, cume ingin kita belajar dri mereka pd masa sma mereka jugak belajar dari kita.

    antara sikap paling ketara yg ana nampak. Kta disini masih dibuai angan2..konon ckp psl perjuangan mahasiswa, tpi kita tidk pernah menyelami erti perjuangan mahasiswa..btul nta ckp kita masih sempt layan MAHARAJA LAWAK!..klu di Malysia..hari2 mereka adlah lapangan latihan seblum mereka kluar dri kampus..mereka sibuk dgn prgram2..ke hulu ke hilir..ke utara ke selatan..hingga ad antra mereka kdg2 xsmpt jamah nasi dlm 1 hari, trtido ats moto time nk ke tmpt prgram dll..mungkin kita ble bg alsan, waqi' disini laen dgn malysia, tpi jgn smpai kita mandom..smpai lihat shbat2 penat bekrja kita hnya mampu kesian...cukup2 tidak patut...

    kita kena igt walaupun skrang kita di Mesir..tpi lapangan sebenar kita adlah malaysia..yg mana waqi' tlalu berbeza dgn mesir..disna menuntut pngorbanan dan kesabaran yg tggi utk kita hadapi ancaman2 yg ada...smada kluarga, akademik, pihak universiti, bahkn ad yg mendpt ancman drip polis sndri...sekadar pandangan ana yg dhoif ini utk dikongsi kp shabat2 pembaca..sbrang kekasaran mohon seribu kemaafan..wallahhua'lam

    BalasPadam