Selasa, 16 Ogos 2011 1 comments By: Abdul Hadi

Kenapa umat Islam hari ini PiNCANG



Hari ini,, kita lihat umat Islam diseluruh dunia sedang diuji dengan keLEMAHan dan keTAKUTan... sedar atau tidak, sebenarnya semua keburukan itu BALA' yang Allah turunkan kepada kita sebab kita terlalu leka dan asyik dengan keINDAHan dunia...

dari yang ada Phd, Master, ijazah, diploma, sijil, SPM, PMR, UPSR sampailah kepada muslim yang tidak tahu menggosok gigi,, kita semua telah diracuni satu virus yang sangat sukar untuk dicari penawar... virus NAFSI-NAFSI( satu penemuan terbaru oleh saintis dari sri lanka) yang merupakan virus pembunuh jiwa MUSLIM yang berbentuk AUTOIMMUNE...

Cuma mungkin hari ini kita tidak sedar,, virus ini menghinggapi hampir 99% umat Islam diseluruh dunia... complikasi virus ini yang terbesar adalah ia membuat kan kita menjadi lemah kerana setiap manusia itu diasingkan atas kapasiti kekuatan INDIVIDU dan ianya ternyata berbeza dengan konsep Islam yang diajar oleh baginda junjungan besar Muhammad SAW bahawa setiap muslim itu adalah bersaudara... saling melengkapi antara satu sama lain sepertimana jari jemari kedua2 belah tangan kita yang dieratkan bersama....

tapi bukan isu ini yang nak dibincangkan pada malam ini... isu yang yang lebih penting dari isu ini iaitu

BAGAIMANA KITA MAHU MENJADIKAN MANUSIA MUSLIM ITU KEMBALI BERSATU????

inilah salah satu hikmah kenapa Nabi Allah Muhammad SAW diturunkan kepada kita... ada suatu konsep yang cuba Allah berikan kepada kita tentang hikmah kejadian pada setiap kaum itu SEORANG NABI atau RASUL yang bertanggungjawab untuk menyeru manusia untuk TAKUT kepada Allah dengan sebenar-benar TAQWA....

itulah konsep Kepentingan KEPIMPINAN dalam membentuk persekitaran pemikiran umat Islam....

TAAT, WALA', patuh pada Arahan, inilah sebenarnya kekurangan kita yang sangat ketara jika dibandingkan dengan umat-umat Islam terdahulu...

sebagaimana yang dikisahkan didalam Al-Quran tentang peperangan tentera JALUT(MUSLIM) menentang tentera TALUT(KAFIR)... pengajaran terbesar didalam kisah ini adalah bagaimana jumlah tentera Islam yang pada mulanya puluhan ribu,, berkurang menjadi ribuan sahaja disebabkan mereka ingkar pada arahan Allah melalui JALUT pada ketika itu untuk tidak minum air disebatang sungai kecuali seceduk tangan sahaja... puluhan ribu tentera Islam yang melanggar arahan tersebut ditipa BALA' ataupun IQAB dari Allah kepada mereka dengan kehadiran rasa takut pada tentera musuh... akhirnya mereka tidak dapat meneruskan perjalanan menuju medan jihad sebaliknya terhenti di sungai tersebut.... Tetapi kuasa Allah mengatasi segala kekuasaan yang ada didunia ini,, Tentera JALUT yang PATUH dan berjumlah ribuan itu sahaja mampu mengalahkan tentera TALUT yang berjumlah puluhan ribu dengan izin Allah....

ini adalah salah satu BUKTI yang Allah tunjukkan kepada umat Islam tentang bagaimana kekuatan kita dapat dibentuk berpaksikan seorang PEMIMPIN yang berkaliber dan mampu memimpin anak-anak buahnya untuk berjuang mencari redha Allah...



dalam skop yang lebih kecil dan mudah,, boleh kita simpulkan,, mengapa seorang LELAKI itu boleh bernikah dengan 4 orang wanita,, tetapi tidak sebaliknya... hikmah yang sama cuba saya lontarkan buat kita semua fikirkan,, point yang cuba saya terapkan disini adalah kerana LELAKI itu adalah KETUA atau PEMIMPIN bagi keluarga,,, masakan kita mampu mendengar arahan dari 4 orang BAPA,,, tetapi arahan dari 4 orang ibu boleh disimpulkan oleh seorang BAPA...

PEMIMPIN adalah ikon kepada penyatuan jiwa-jiwa kita... sirah nabawiyah membuktikan bagaimana rasulAllah mampu mengubah pemikiran para sahabat pada zaman baginda memerintah untuk taat dan patuh pada suruhan Allah sedangkan kita semua tahu bahawa, pada ketika itu semua sahabat-sahabat adalah muallaf...

itulah pentingnya satu bentuk kepimpinan yang mempunyai manhaj tarbiyyah yang jelas mampu mendidik para sahabat yang baru memeluk ISLAM pada ketika itu untuk tidak gentar walaupun terpaksa mempertahankan ISLAM dengan jiwa dan nyawa mereka sendiri... inilah kekuatan taat dan wala' pada pimpinan....

tetapi kita sekarang berdepan dengan manusia yang sudah tidak mengendahkan PEMIMPIN...

x percaya....

cuba tanya diri kita hari ini.... AKU NI SEBENARNYA TAAT PADA SIAPA????????????????

tak ada.....kita x pernah taat pada mana-mana pemimpin... semua sibuk nak jadi pemimpin.... sebab itulah bila ada sesuatu arahan yang pemimpin kita keluarkan,, kita x dapat nak terima,,, sebab kita TIDAK PERNAH LANGSUNG TERFIKIR NAK TAAT PADA PEMIMPIN....

tak cukup dengan itu,,, kadang-kadang siap pandai menjawab lagi bila ditanya kenapa tidak TAAT...

" saya cuma taat pada Allah dah RasulAllah"

ni contoh orang x belajar tapi jawapan nak BEST macam ILMU tinggi melangit...



Alquran pun ajar supaya taat pada Allah, Rasul dan pemimpin yang ada dikalangan kamu...

cuma arahan ketaatan pada pemimpin itu bersyarat,, iaitu,,, kalau arahan itu bertentangan dengan perinah Allah,, maka ia juga haram ditaati.. dan selagi arahan itu selaras dengan NAS-nas ataupun dalil yang ada dalam ISLAM... maka kita WAJIB....

WAJIB....
WAJIB...
WAJIB.....untuk kita patuhi..............

susahnya zaman sekarang ini bila orang berlumba-lumba nak jadi pemimpin,,, sedangkan pada ZAMAN rasulAllah,, semua sahabat takut nak pegang taklifan yang berat ini...

NASIHAT SAYA... kepada semua sahabat-sahabat,, belajar la untuk patuh pada pemimpin kita... walaupun dia cuma seorang pemimpin pelajar... tetapi dia tetap akan dipersoalkan oleh Allah kelak atas apa yang dia telah lakukan...

dan buat yang SUKA menjadi pemimpin,,, mintalah jawatan sebanyak-banyak yang boleh... pungut,, CIPTA,, bina,, kumpulkan semua jenis jawatan yang anda boleh ADA,,, dan tunggulah saat anda bertemu dengan TUHAN semesta Alam ni... ANDA PASTI TERGAGAP mencari jawapan atas USAHA yang anda lakukan....

TAKLIFAN itu AMANAH,, satu BEBANAN...yang menggambarkan kita adalah hamba pada masyarakat sekeliling,,,
bukannya satu TASHRIFAN,, ataupun KEBANGGAAN yang boleh kita tunjuk-tunjukkan...

MARI BERSAMA MEMBENTUK SATU UMMAH YANG BERWALA'kan pimpinan dalam pembentukan SATU FIKRAH SATU UMMAH...

...melayari dakwah melalui tarbiyyah...
Rabu, 3 Ogos 2011 1 comments By: Abdul Hadi

Pertama Ramadhan



semoga kita semua mengetahui hakikat sebenar kita diberi peluang menjengah RAMADHAN...

Insyallah, inilah Ramadhan yang kita tunggu-tunggu untuk menjadi hamba Allah yang sebaik-baik HAMBA....Ya Allah, bantulah kami semua...Amin...

...melayari dakwah melalui tarbiyyah...

Selasa, 16 Ogos 2011

Kenapa umat Islam hari ini PiNCANG



Hari ini,, kita lihat umat Islam diseluruh dunia sedang diuji dengan keLEMAHan dan keTAKUTan... sedar atau tidak, sebenarnya semua keburukan itu BALA' yang Allah turunkan kepada kita sebab kita terlalu leka dan asyik dengan keINDAHan dunia...

dari yang ada Phd, Master, ijazah, diploma, sijil, SPM, PMR, UPSR sampailah kepada muslim yang tidak tahu menggosok gigi,, kita semua telah diracuni satu virus yang sangat sukar untuk dicari penawar... virus NAFSI-NAFSI( satu penemuan terbaru oleh saintis dari sri lanka) yang merupakan virus pembunuh jiwa MUSLIM yang berbentuk AUTOIMMUNE...

Cuma mungkin hari ini kita tidak sedar,, virus ini menghinggapi hampir 99% umat Islam diseluruh dunia... complikasi virus ini yang terbesar adalah ia membuat kan kita menjadi lemah kerana setiap manusia itu diasingkan atas kapasiti kekuatan INDIVIDU dan ianya ternyata berbeza dengan konsep Islam yang diajar oleh baginda junjungan besar Muhammad SAW bahawa setiap muslim itu adalah bersaudara... saling melengkapi antara satu sama lain sepertimana jari jemari kedua2 belah tangan kita yang dieratkan bersama....

tapi bukan isu ini yang nak dibincangkan pada malam ini... isu yang yang lebih penting dari isu ini iaitu

BAGAIMANA KITA MAHU MENJADIKAN MANUSIA MUSLIM ITU KEMBALI BERSATU????

inilah salah satu hikmah kenapa Nabi Allah Muhammad SAW diturunkan kepada kita... ada suatu konsep yang cuba Allah berikan kepada kita tentang hikmah kejadian pada setiap kaum itu SEORANG NABI atau RASUL yang bertanggungjawab untuk menyeru manusia untuk TAKUT kepada Allah dengan sebenar-benar TAQWA....

itulah konsep Kepentingan KEPIMPINAN dalam membentuk persekitaran pemikiran umat Islam....

TAAT, WALA', patuh pada Arahan, inilah sebenarnya kekurangan kita yang sangat ketara jika dibandingkan dengan umat-umat Islam terdahulu...

sebagaimana yang dikisahkan didalam Al-Quran tentang peperangan tentera JALUT(MUSLIM) menentang tentera TALUT(KAFIR)... pengajaran terbesar didalam kisah ini adalah bagaimana jumlah tentera Islam yang pada mulanya puluhan ribu,, berkurang menjadi ribuan sahaja disebabkan mereka ingkar pada arahan Allah melalui JALUT pada ketika itu untuk tidak minum air disebatang sungai kecuali seceduk tangan sahaja... puluhan ribu tentera Islam yang melanggar arahan tersebut ditipa BALA' ataupun IQAB dari Allah kepada mereka dengan kehadiran rasa takut pada tentera musuh... akhirnya mereka tidak dapat meneruskan perjalanan menuju medan jihad sebaliknya terhenti di sungai tersebut.... Tetapi kuasa Allah mengatasi segala kekuasaan yang ada didunia ini,, Tentera JALUT yang PATUH dan berjumlah ribuan itu sahaja mampu mengalahkan tentera TALUT yang berjumlah puluhan ribu dengan izin Allah....

ini adalah salah satu BUKTI yang Allah tunjukkan kepada umat Islam tentang bagaimana kekuatan kita dapat dibentuk berpaksikan seorang PEMIMPIN yang berkaliber dan mampu memimpin anak-anak buahnya untuk berjuang mencari redha Allah...



dalam skop yang lebih kecil dan mudah,, boleh kita simpulkan,, mengapa seorang LELAKI itu boleh bernikah dengan 4 orang wanita,, tetapi tidak sebaliknya... hikmah yang sama cuba saya lontarkan buat kita semua fikirkan,, point yang cuba saya terapkan disini adalah kerana LELAKI itu adalah KETUA atau PEMIMPIN bagi keluarga,,, masakan kita mampu mendengar arahan dari 4 orang BAPA,,, tetapi arahan dari 4 orang ibu boleh disimpulkan oleh seorang BAPA...

PEMIMPIN adalah ikon kepada penyatuan jiwa-jiwa kita... sirah nabawiyah membuktikan bagaimana rasulAllah mampu mengubah pemikiran para sahabat pada zaman baginda memerintah untuk taat dan patuh pada suruhan Allah sedangkan kita semua tahu bahawa, pada ketika itu semua sahabat-sahabat adalah muallaf...

itulah pentingnya satu bentuk kepimpinan yang mempunyai manhaj tarbiyyah yang jelas mampu mendidik para sahabat yang baru memeluk ISLAM pada ketika itu untuk tidak gentar walaupun terpaksa mempertahankan ISLAM dengan jiwa dan nyawa mereka sendiri... inilah kekuatan taat dan wala' pada pimpinan....

tetapi kita sekarang berdepan dengan manusia yang sudah tidak mengendahkan PEMIMPIN...

x percaya....

cuba tanya diri kita hari ini.... AKU NI SEBENARNYA TAAT PADA SIAPA????????????????

tak ada.....kita x pernah taat pada mana-mana pemimpin... semua sibuk nak jadi pemimpin.... sebab itulah bila ada sesuatu arahan yang pemimpin kita keluarkan,, kita x dapat nak terima,,, sebab kita TIDAK PERNAH LANGSUNG TERFIKIR NAK TAAT PADA PEMIMPIN....

tak cukup dengan itu,,, kadang-kadang siap pandai menjawab lagi bila ditanya kenapa tidak TAAT...

" saya cuma taat pada Allah dah RasulAllah"

ni contoh orang x belajar tapi jawapan nak BEST macam ILMU tinggi melangit...



Alquran pun ajar supaya taat pada Allah, Rasul dan pemimpin yang ada dikalangan kamu...

cuma arahan ketaatan pada pemimpin itu bersyarat,, iaitu,,, kalau arahan itu bertentangan dengan perinah Allah,, maka ia juga haram ditaati.. dan selagi arahan itu selaras dengan NAS-nas ataupun dalil yang ada dalam ISLAM... maka kita WAJIB....

WAJIB....
WAJIB...
WAJIB.....untuk kita patuhi..............

susahnya zaman sekarang ini bila orang berlumba-lumba nak jadi pemimpin,,, sedangkan pada ZAMAN rasulAllah,, semua sahabat takut nak pegang taklifan yang berat ini...

NASIHAT SAYA... kepada semua sahabat-sahabat,, belajar la untuk patuh pada pemimpin kita... walaupun dia cuma seorang pemimpin pelajar... tetapi dia tetap akan dipersoalkan oleh Allah kelak atas apa yang dia telah lakukan...

dan buat yang SUKA menjadi pemimpin,,, mintalah jawatan sebanyak-banyak yang boleh... pungut,, CIPTA,, bina,, kumpulkan semua jenis jawatan yang anda boleh ADA,,, dan tunggulah saat anda bertemu dengan TUHAN semesta Alam ni... ANDA PASTI TERGAGAP mencari jawapan atas USAHA yang anda lakukan....

TAKLIFAN itu AMANAH,, satu BEBANAN...yang menggambarkan kita adalah hamba pada masyarakat sekeliling,,,
bukannya satu TASHRIFAN,, ataupun KEBANGGAAN yang boleh kita tunjuk-tunjukkan...

MARI BERSAMA MEMBENTUK SATU UMMAH YANG BERWALA'kan pimpinan dalam pembentukan SATU FIKRAH SATU UMMAH...

...melayari dakwah melalui tarbiyyah...

Rabu, 3 Ogos 2011

Pertama Ramadhan



semoga kita semua mengetahui hakikat sebenar kita diberi peluang menjengah RAMADHAN...

Insyallah, inilah Ramadhan yang kita tunggu-tunggu untuk menjadi hamba Allah yang sebaik-baik HAMBA....Ya Allah, bantulah kami semua...Amin...

...melayari dakwah melalui tarbiyyah...